ESTATUTS DE L’ASSOCIACIÓ
DE MARES I PARES
D’ALUMNES DE L’ INSTITUT
D’ENSENYAMENT SECUNDARI RAMON CASAS I CARBÓ
DE PALAU-SOLITÀ I
PLEGAMANS
Capítol I.
Denominació,
objecte, domicili i àmbit
Article 1r.-
L'Associació de Mares i Pares d'Alumnes de l’Institut Secundari Ramón Casas i
Carbó, està constituïda a la població de Palau-solità i Plegamans i es regeix
per aquests estatuts, per la Llei
orgànica 8/1985, de 3 de juliol, del dret a l'educació, el Decret 202/1987, de
19 de maig, del Departament d'Ensenyament i les restants disposicions
d'aplicació, i subsidiàriament per la
Llei 4/2008, de 24 d’abril, del llibre tercer del Codi civil
de Catalunya, relatiu a les persones jurídiques, i la Llei orgànica 1/2002, de 22
de març, reguladora del dret d’associació.
Article 2n.- L'associació assumeix els objectius
següents:
a) Donar suport i
assistència als membres de l'associació i, en general, als pares i mares
d’alumnes, tutors i tutores, professorat i alumnat del centre i els seus òrgans
de govern i de participació, en tot allò que fa referència a l'educació dels
seus fills i filles i, en general, de tot l’alumnat matriculat al centre.
b) Promoure la
participació dels pares i mares en la gestió del centre.
c) Assistir els
pares i mares en l'exercici del seu dret a intervenir en el control i la gestió
delcentre quan sigui sostingut amb fons públics.
d) Promoure la
representació i la participació dels pares i mares en els consells escolars
dels centres públics i concertats i altres òrgans col·legiats.
e) Facilitar la
col·laboració del centre en els àmbits social, cultural, econòmic i laboral de
l'entorn.
f) Col·laborar en
les activitats educatives del centre i cooperar amb el Consell Escolar en
l'elaboració de directrius per a la programació d'activitats complementàries,
extraescolars o de serveis.
g) Promoure les
activitats de formació dels pares i mares, tant des del vessant cultural com de
l'específic de responsabilització en l'educació familiar.
h) D'altres que, en
el marc de la normativa educativa, els assignin els seus estatuts.
i) Promoure i
realitzar tota mena d'activitats fisicoesportives.
Article
3r .-El domicili de l'associació queda fixat al mateix edifici del centre,
i el seu àmbit d'activitats principal se circumscriu fonamentalment a
Catalunya.
Capítol II.
Socis
i sòcies
Article
4t .- Poden ser socis o sòcies de l'associació els pares i mares o els
representants legals dels alumnes matriculats al centre que manifestin la seva
voluntat de pertànyer com a tals a l'entitat.
L'admissió de socis i sòcies és facultat de
la Junta Directiva,
que l'acorda un cop la persona que l’ha sol·licitat ha acreditat la seva
condició de pare o mare o tutor/a d'un o més alumnes del centre.
Article
5è .- Són drets dels socis i sòcies:
a) Participar en les
activitats de l'associació intervenint en les assemblees generals,
exposant queixes i suggeriments per
escrit a la Junta
Directiva o oralment als delegats/adés de curs, que els
traslladen a l' esmentada Junta en les seves reunions.
b) Tenir veu i vot a
les assemblees generals.
c) Elegir i ser
elegits membres de la
Junta Directiva.
d) Tenir un exemplar
dels estatuts vigents.
e) Consultar els
llibres de l'associació.
Són deures dels
socis i sòcies:
a) Contribuir
econòmicament a sostenir l'associació i les seves activitats satisfent les
quotes i les derrames acordades.
b) Complir els
acords reglamentaris adoptats per l'associació a través dels seus diferents
òrgans de govern, a fi d'assolir de la millor manera possible els objectius de
l'entitat.
Article 6è.-
Les persones associades poden ser donades de baixa de l'associació per
algun dels motius següents:
1. Renúncia
voluntària comunicada per mitjà d'un escrit adreçat al president/a.
2. Pèrdua de la
condició de pare o mare d'alumne, de la pàtria potestat o de la representació
legal.
3. Falta de pagament
de les quotes establertes, si ho decideix la Junta Directiva.
4. Ús de
l'associació o de la condició de soci amb finalitats diferents a les assumides
estatutàriament per l'entitat.
Capítol III.
L'Assemblea
General
Article
7è.- 1. L'Assemblea
General és l'òrgan sobirà de l'associació; els seus membres en formen part per
dret propi i irrenunciable.
2. Els membres de l'associació,
reunits en Assemblea General legalment
constituïda, decideixen per majoria els assumptes que són competència d’aquest
òrgan.
3. Tots els membres
queden subjectes als acords de l'Assemblea General, incloent-hi els absents,
els qui en discrepen i els presents que s’han abstingut de votar.
Article 8è.- L'Assemblea
General té les facultats següents:
a) Modificar els
presents estatuts.
b) Aprovar el
pressupost anual i la liquidació de comptes anuals, i també adoptar els acords
per a la fixació de la forma i l' import de la contribució al sosteniment de
les despeses de l'associació i aprovar la gestió feta per la Junta Directiva.
c) Acordar la dissolució de l'associació.
d) Aprovar , quan escaigui, el Reglament
Interior de l’associació.
e) Acordar la baixa
o la separació definitiva, amb un expedient previ, dels associats i associades.
f) Elegir, com a
censor un soci, no podem ser membre de la Junta Directiva, a
fi de que revisi l’estat de comptes anual abans de la seva presentació a l’
Assemblea General ordinària.
Article
9è.- 1. L'Assemblea General es
reuneix en sessió ordinària com a mínim un cop l'any, dins del primer trimestre
del curs escolar.
2. La Junta Directiva
pot convocar l'Assemblea General amb caràcter extraordinari sempre que ho
consideri convenient, i ho ha de fer quan ho sol·liciti un 20% dels associats;
en aquest cas, l'assemblea ha de tenir lloc dins el termini de trenta dies a
comptar de la sol·licitud.
Article
10è.- 1. L'Assemblea
és convocada per la
Junta Directiva mitjançant una convocatòria que ha de
contenir, com a mínim, l'ordre del dia, el lloc, la data i l'hora de la reunió.
2. La convocatòria
s'ha de comunicar quinze dies abans de la data de la reunió, individualment i
mitjançant un escrit adreçat als associats i associades.
3. Les reunions de
l'Assemblea General, les presideix el president/a de l'associació. Si no hi és,
l'han de substituir, successivament, el vicepresident/a o el/la vocal de més
edat de la Junta. Hi
ha d'actuar com a secretari/ària qui ocupi aquest mateix càrrec a la Junta Directiva.
4. El secretari/ària
redacta l'acta de cada reunió, que ha de signar juntament amb el president/a,
amb un extracte de les deliberacions, el text dels acords adoptats, el resultat
numèric de les votacions i la llista de les persones assistents.
Al començament de
cada reunió de l'Assemblea General es llegeix l'acta de la sessió anterior a fi
que s'aprovi o s'esmeni. Cinc dies abans, de tota manera, l'acta i qualsevol
altra documentació ha d'estar a disposició dels socis i sòcies al local social.
Article 11é.-1. L'Assemblea
General es constitueix vàlidament sigui quin sigui el nombre d’associats/adés
presents o representats.
2. El 10% dels
associats/adés poden sol·licitar a l'òrgan de govern la inclusió en l'ordre del
dia d'un o més assumptes per tractar. En el cas que ja s'hagi convocat
l'Assemblea, poden fer-ho dins el primer terç del període comprès entre la
recepció de la convocatòria i la data en què aquest òrgan s’ha de reunir.
L’assemblea únicament pot adoptar acords respecte als punts inclosos en l'ordre
del dia, llevat que s’hagi constituït amb caràcter universal o que els acords
es refereixin a la convocatòria d’una nova assemblea general.
Article
12é.-1. En les reunions de l'Assemblea General, correspon un vot a cada
membre de l'associació.
2. Els acords es
prenen per majoria simple de vots dels socis i sòcies presents o representats.
3. Per adoptar
acords sobre la modificació dels estatuts, la dissolució de l'associació, la
constitució d'una federació amb associacions similars o la integració en una de
ja existent, i la disposició o alienació de béns, es requereix una majoria
qualificada dels associats/ades presents
o representats (els vots afirmatius superen la meitat dels emesos). En
qualsevol cas, l'elecció de la Junta Directiva,
si es presenten diverses candidatures, es fa per acord de la majoria simple o
relativa dels socis i sòcies presents o representats (més vots a favor que en
contra).
Capítol IV.
La Junta Directiva
Article 13é.-
1. Regeix, administra i representa l'associació la Junta Directiva,
que està composta pel president/a, el vicepresident/a, el secretari/ària, el
tresorer/a i els/les vocals. Aquests càrrecs han de ser exercits per persones
diferents , i anomenats entre els vocals de la Junta Directiva.
2. L'elecció
dels membres de la
Junta Directiva, que han de ser socis o sòcies, es fa per
votació de l'Assemblea General. Les persones elegides entren en funcions
després d'haver acceptat el càrrec.
3. El nomenament i
el cessament dels càrrecs s’han de comunicar al Registre d’Associacions
mitjançant un certificat, emès pel secretari/ària sortint amb el vistiplau del
president/a sortint, que ha d’incloure també l’acceptació del nou president/a i
del nou secretari/ària.
4. Els membres de la Junta Directiva
exerceixen el càrrec gratuïtament.
Article
14.- 1. Els membres de la Junta Directiva exerceixen el càrrec durant un
període de dos anys, sense perjudici que puguin ser reelegits.
2. El cessament dels
càrrecs abans d'extingir-se el termini reglamentari del seu mandat pot
esdevenir-se per:
a) dimissió
voluntària presentada mitjançant un escrit en el qual n'exposin els motius
b) malaltia que els incapaciti per exercir
el càrrec
c) baixa com a membres de l'associació
d) sanció per una falta comesa en
l'exercici del càrrec
3. Les vacants que
es produeixin en la
Junta Directiva s'han de cobrir en la primera reunió de
l'Assemblea General que tingui lloc.
Mentrestant, un membre de l'associació pot ocupa provisionalment el
càrrec vacant.
Article
15.- 1. La Junta
Directiva té les facultats següents:
a) Representar,
dirigir i administrar l'associació de la manera més àmplia que reconegui la Llei; així mateix, complir
les decisions preses per l'Assemblea General, d'acord amb les normes,
instruccions i directrius que aquesta Assemblea estableixi.
b) Prendre els
acords que calgui en relació amb la compareixença davant dels organismes
públics i per exercir tota mena d'accions legals i interposar els recursos
pertinents.
c) Proposar a
l'Assemblea General la defensa dels interessos de l'associació.
d) Proposar a
l'Assemblea General la defensa de l'establiment de les quotes que els membres
de l'associació han de satisfer.
e) Convocar les
assemblees generals i controlar que es compleixin els acords que s'hi adoptin.
f) Presentar el
balanç i l'estat de comptes de cada exercici a l'Assemblea General perquè els
aprovi i confeccionar els pressupostos de l'exercici següent.
g) Contractar els
empleats que l'associació pugui tenir.
h) Inspeccionar la
comptabilitat i preocupar-se perquè els serveis funcionin amb normalitat.
i) Establir grups de
treball per aconseguir de la manera més eficient i eficaç els fins de
l'associació, i autoritzar els actes que aquests grups projectin dur a terme.
j)
Nomenar el president, el vicepresident i el tresorer d'entre els vocals de la Junta Directiva,
així com els vocals que s'encarregaran de cada grup de treball o comissio, a
proposta dels mateixos grups.
k) Dur a
terme les gestions necessàries davant d'organismes públics, entitats
i altres persones, per aconseguir:
- subvencions o
altres ajuts
- l'ús de locals o
edificis que puguin arribar a ser un lloc de convivència i comunicació i també
un centre de recuperació ciutadana.
l) Obrir comptes
corrents i llibretes d'estalvis a qualsevol establiment de crèdit o d'estalvi i
disposar dels fons que hi hagi en aquest dipòsit. La disposició dels fons es
determina a l'article 28.
m) Resoldre
provisionalment qualsevol cas que no hagin previst els estatuts i donar-ne
compte en la primera reunió de l’Assemblea General.
n) Qualsevol altra
facultat que no estigui atribuïda d'una manera específica a algun altre òrgan
de govern de l'associació o que li hagi estat delegada expressament.
Article
16.- 1. La Junta
Directiva, convocada prèviament pel president/a o per la
persona que el/la substitueixi, s'ha de reunir en sessió ordinària amb la
periodicitat que els seus membres decideixin, que en cap cas pot ser inferior a
una vegada cada trimestre.
2. S'ha de reunir en sessió extraordinària
quan la convoqui amb aquest caràcter el president/a o bé si ho sol·licita un
terç dels membres que la componen.
Article
17.- 1. La Junta
Directiva queda constituïda vàlidament si ha estat convocada
amb antelació i hi ha un quòrum de la meitat més un.
2. Els membres de la Junta Directiva
estan obligats a assistir a totes les reunions que es convoquin, encara que,
per causes justificades, poden excusar-se'n. L'assistència del president/a o
del secretari/ària o de les persones que els substitueixin hi és necessària
sempre.
3. La Junta Directiva
pren els acords per majoria simple de vots dels assistents.
Article 18.-1.
La Junta Directiva
pot delegar alguna de les seves facultats en una o diverses comissions o grups
de treball si compta, per fer-ho, amb el vot favorable de dos terços del seus
membres.
2. També pot
nomenar, amb el mateix quòrum, un o uns quants mandataris/àries per exercir la
funció que els confiï, amb les facultats que cregui oportú conferir-los en cada
cas.
Article
19.-Els acords de la
Junta Directiva s'han de fer constar en el llibre d'actes i
han de ser signats pel secretari/ària i el president/a. En iniciar-se cada
reunió de la Junta
Directiva, s'ha de llegir l'acta de la sessió anterior perquè
s'aprovi o es rectifiqui, segons escaigui.
Capítol V.
La
presidència i la vicepresidència
Article
20.- 1. Són pròpies de la presidència les funcions següents:
a) Representar
legalment l'associació, per delegació de l'Assemblea General i de la Junta Directiva.
b) Presidir els
debats, tant de l'Assemblea General com de la Junta Directiva.
c) Emetre un vot de
qualitat decisori en els casos d'empat.
d) Establir la
convocatòria de les reunions de l'Assemblea General i de la Junta Directiva.
e) Visar les actes i
els certificats confeccionats pel secretari de l'associació.
f) Les atribucions
restants pròpies del càrrec i les delegades per l'Assemblea General o la Junta Directiva.
2. El president/a és
substituït, en cas d'absència o malaltia, pel vicepresident/a o vocal de la Junta, per aquest ordre.
Capítol VI.
La tresoreria i la secretaria
Article
21.-El tresorer/a té com a funció la custòdia i el control dels recursos de
l'associació, com també l'elaboració del pressupost, el balanç i la liquidació
de comptes. Porta un llibre de caixa. Signa amb el president els rebuts de
quotes, xecs i altres documents de tresoreria. Paga les factures aprovades per la Junta Directiva,
les quals han de ser visades prèviament pel president/a, i ingressa el que
sobra en dipòsits oberts en establiments de crèdit o d'estalvi.
Article
22.-El secretari/ària ha de custodiar la documentació de l'associació;
aixecar, redactar i signar les actes de les reunions de l'Assemblea General i la Junta Directiva;
redactar i autoritzar els certificats que calgui lliurar, i també portar el
llibre de registre de socis i sòcies.
Capítol VII.
Les
comissions o grups de treball
Article 23.-La
creació i constitució de qualsevol comissió o grup de treball, l'han de
plantejar els membres de l'associació que vulguin formar-los, que n'han
d'assabentar la Junta
Directiva i explicar les activitats que es proposen dur a terme.
La Junta Directiva
s'ha de preocupar d'analitzar les diferents comissions o grups de treball, els
encarregats dels quals li han de presentar un cop al mes un informe detallat de
les seves actuacions.
Capítol VIII.
El règim econòmic
Article 24.-Aquesta
associació no té patrimoni fundacional.
Article
25.-Els recursos econòmics de l'associació es nodreixen de:
a) les quotes que
fixa l'Assemblea General per als seus membres
b) les subvencions
oficials o particulars
c) les donacions,
les herències o els llegats
d) les rendes del
patrimoni mateix o bé d'altres ingressos que puguin obtenir-se
Article
26.-Tots els membres de l'associació tenen l'obligació de sostenir-la
econòmicament, mitjançant quotes o derrames, de la manera i en la proporció que
determini l'Assemblea General, a
proposta de la Junta Directiva.
L'Assemblea General
pot establir quotes d'ingrés, quotes periòdiques mensuals —que s'abonaran per
mesos, trimestres o semestres, segons el que disposi la Junta Directiva— i
quotes extraordinàries.
Article 27.-L'exercici
econòmic coincideix amb el curs escolar i queda tancat el 31 de juliol.
Article 28.-En
els comptes corrents o llibretes d'estalvis obertes en establiments de crèdit o
d'estalvi, hi han de figurar les signatures del president/a, el tresorer/a i el
secretari/ària.
Per poder disposar
dels fons n'hi ha prou amb dues firmes,
una de les quals ha de ser la del tresorer/a o bé del president/a.
Capítol IX.
El
règim disciplinari
Article
29.-L'òrgan de govern pot sancionar les infraccions comeses pels socis i
sòcies que incompleixen les seves obligacions.
Aquestes infraccions
es poden qualificar de lleus, greus i molt greus, i les sancions corresponents
poden anar des d'una amonestació fins a l’expulsió de l'associació, segons el
que estableixi el reglament intern del centre.
El procediment
sancionador s'inicia d'ofici o bé com a conseqüència d'una denúncia o
comunicació. En el termini de 10 dies, la Junta Directiva
nomena un instructor/a, que tramita l'expedient sancionador i proposa la
resolució en el termini de 15 dies, amb audiència prèvia del presumpte
infractor/a. La resolució final, que ha de ser motivada i aprovada per dues
terceres parts dels membres de la Junta Directiva, l'adopta aquest òrgan de govern
també dins d'un període de 15 dies.
Contra les sancions
per faltes greus i molt greus acordades per la Junta Directiva,
les persones interessades hi poden recórrer,
si el reglament intern estableix el procediment per fer-ho, davant la
primera assemblea general que tingui lloc.
Capítol X.
La dissolució
Article 30.-L'associació
pot ser dissolta si ho acorda l'Assemblea General, convocada amb caràcter
extraordinari expressament per a aquest fi.
Article 31.-
1. Un cop acordada la dissolució, l'Assemblea General ha de prendre les mesures
oportunes tant pel que fa a la destinació dels béns i drets de l'associació,
com a la finalitat, l'extinció i la liquidació de qualsevol operació pendent.
2. L'Assemblea
està facultada per elegir una comissió liquidadora sempre que ho cregui
necessari.
3. Els membres de
l'associació estan exempts de responsabilitat personal. La seva responsabilitat
queda limitada a complir les obligacions que ells mateixos hagin contret
voluntàriament.
4. El romanent net
que resulti de la liquidació s'ha de lliurar directament al centre perquè sigui
usat, exclusivament, per a finalitats culturals.
5. Les funcions de
liquidació i d'execució dels acords a què fan referència els apartats anteriors
d'aquest mateix article són competència de la Junta Directiva si
l'Assemblea General no confereix aquesta missió a una comissió liquidadora
especialment designada.
Aquests estatuts
vàren ser modificats i aprovats en assemblea general extraordinària de socis a
Palau-solità i Plegamans el dos de març de dos mil deu.
El/la Secretari/a,
Vist i plau del/la
President/a,